Перовић: Црна Гора ће бити џамахирија једино ако Ђукановић формира своју државну цркву
У ХРАМУ СВ. ЈОВАНА ВЛАДИМИРА У БАРУ ОДРЖАНА ТРИБИНА „СЛОБОДА ВЈЕРЕ“
* Проф. др Дејан МИРОВИЋ: Како ће власт у Подгорици – на основу чланова 62. и 64. свог закона - доказати са су Немањићи, Свети Јован Владимир и Свети Василије Острошки били црногорски држављани?
* Ректор Цетињске богословије Гојко ПЕРОВИЋ: Није СПЦ – а нити и једна њена епархија – никада објавила, ни на једном сабору или литургији, да ће да оснива своју партију, да ће да уђе у владу или да ће да руши или формира државу
* МИРОВИЋ: Ако бисмо следили логику Ђукановићеве власти. онда веће право на Острог има Ердоган него власт у Подгорици јер је то тада била Османска империја
* ПЕРОВИЋ: Пре 20-ак година у Грбљу, на промоцији једне књиге, неки из власти су митрополита Амфилохија питали: кад ћемо да правимо аутокефалну цркву? А он им је одговорио: ако хоћете да буде као пре 1918-те, онда ми вратите – православну монархију, Светог Саву као школску славу, тробојку и краља, да га миропомажем... Мени се чини да је после те ноћи пукло између нашег доброг митрополита и неких из власти
________________________________________________________________________
У КРИПТИ саборног храма Светог Јована Владимира у Бару синоћ је одржана трибина на тему: „Слобода вјере“.
О томе како решити спорно питање закона о слободи вероисповести говорили су протојереј-ставрофор Гојко Перовић, ректор Богословије Светог Петра Цетињског и др Дејан Мировић, професор међународног права на Правном факултету у Косовској Митровици.
Ево сажетка њихових излагања која су – као и само њихово представљање – наишла на аплаузе.
Мировић: Литије су најбољи доказ да
закона нема подршку народа
НИЈЕ било никакве јавне расправе о Закону о слободи вероисповести, а у Скупштини је донет у условима својеврсног ванредног стања јер није било расправе, а највећа опозициона посланичка група је била похапшена - на самом заседању парламента.
Закон нема ни легалитет. Литије су најбољи доказ да нема подршку народа.
Мени се, као обичном вернику СПЦ, чини да литије не воде ни митрополит Амфилохије ни владика Јоаникије већ – Христос.
Апсолутно је неприхватљив закон који не прихвата оволики број људи.
Како ће власт у Подгорици – на основу чланова 62. и 64. свог закона - доказати са су Немањићи, Свети Јован Владимир и Свети Василије Острошки били црногорски држављани?
Ако бисмо следили логику Ђукановићеве власти. онда веће право на Острог има Ердоган него власт у Подгорици јер је то тада била Османска империја.
Нека се примире сви који саветују како да се са влашћу поводом закона контактира. Митрополит Амфилохије је најобразованији живи српски теолог. Био је ученик Светог Јустина Ћелијског, докторирао је на грчком о Светом Григорију Палами, школовао се у Берлину и Паризу, има 36 објављених књига, а био је и ректор Богословског факултета у Београду.
Дејан Мировић
Мислим да се поводом закона не треба обраћати Уставном суду црне Горе.
Уговор између Митрополије (Цетиња) и Владе (Подгорице имао би мању снагу од закона.
Решење је да се закон повуче или да се стави ван снаге 20 његових чланова (трећина).
Перовић: `Аутокефална црква` у Црној Гори није
имала ни једно својство аутокефалности
ЦРКВУ су политичари присилили да се бави политиком.
Један господин говори да су наше литије политички скупови заогрнути у црквено рухо. Све је ту код њега наопако. Ми нисмо у црквеном руху, ми смо Црква.
Порука наших скупова је: скините са нас ово политичко рухо, овај свој антиуставни закон. А кад је нешто антиуставно – о осталом не треба ни говорити. Македонци имају изреку: На лошо – нема мана...
Само, то је повод. А узрок је створен на прошлогодишњем конгресу ДПС на којем је одлучено да ће да „обнове и формирају цркву“. То је тада постало партијски програм и није се, дакле, све ово потом случајно десило.
Њихов закон зато није као оно кад домаћица прави торту па не испадне добро. Не, они су овакав накарадни закон намерно направили – да би спровели оно из накарадног партијског програма да направе своју државну цркву.
Један од поборника државне цркве оптужио нас је да желимо да од Црне Горе направимо православну џамахирију.
Само, православље и џамахирија не иду заједно.
Гојко Перовић
Пре 20-ак година у Грбљу, на промоцији једне књиге, неки из власти су митрополита Амфилохија питали: кад ћемо да правимо аутокефалну цркву?
А он им је одговорио: ако хоћете да буде као пре 1918-те, онда ми вратите – православну монархију, Светог Саву као школску славу, тробојку и краља, да га миропомажем...
Мени се чини да је после те ноћи пукло између нашег доброг митрополита и неких из власти који су нам се били прикачили, због избора и осталог.
Писало је да је црква у Црној Гори `аутокефална`, али она није имала ни једно својство аутокефалности. Та црква никада ни једног свог епископа сама хиротонисала. Јесу Црногорци испред манастира на Цетињу бирали кандидата за владику, али је тај кандидат морао да путује или у Пећку патријаршију, до 1766-те или у Петроград. Владика Данило, онај из „Горског вијенца“, иде за својим патријархом Арсенијем Трећим Чарнојевићем чак до Печуја да га он тамо хиротонише за митрополита.
Све у свему, ако никада владике у Црној Гори између себе нису хиротонисале ни једног јединог владику – јасно је да немамо шта да причамо о аутокефалности.
А и да је та црква била најаутокефалнија – какве везе она има са секуларном државом и са владом у којој половина министара припада другим конфесијама?
Црна Гора може бити џамахирија само ако садашњи председник у њој оснује своју цркву!
Устав Црне Горе му, међутим, тако нешто изричито забрањује.
Није СПЦ – а нити и једна њена епархија – никада објавила, ни на једном сабору или литургији, да ће да оснива своју партију, да ће да уђе у владу или да ће да руши или формира државу.
А власт у Црној Гори хоће своју државну цркву. Е зато нема попуштања ни за педаљ испод повлачења закона. Мимо тога нема ни договора и преговора.
Ако им овај закон прође, моћи ће да дођу свакоме у кућу и да кажу: овде ћеш моћи да боравиш од понедељка до петка, а од петка до понедељка ми са овим имамо неке планове...