Амфилохије Ђукановићу: Нема преговора док не повучете свој срамотни закон
ПОРУЧИО МУ: „ПОЛИТИЧАРИ СУ ДАНАС ЈЕДНИ, СУТРА ДРУГИ, А ЦРКВА ЈЕ – ВЈЕЧНА“
* „Овај народ је и овдје данас рекао своју ријеч: то је безакоње, то није закон, то је отимање светиња... Ако имају разума, а имају надам се, схватиће да је ово народни протест, из дубине душе народа. И за мене је ово чудо. Овдје сам митрополит 30 година и нијесам могао очекивати да ће овај народ овако да се понесе према томе. Зар им ово не говори ништа којем Богу и којој власти они припадају? А сабираће их се све више“
* „Како да разговарамо о једној лажи и неправди која је стид и срам Црне Горе? Најсрамније нешто што се догодило Црној Гори - то је тај закон. Не можемо да разговарамо о томе, то је и њему речено, према томе - како он хоће. Може против народа, али ако је заиста народна власт онда ће да чује глас народа који не да светиње и који призива све људе да испоштују древна завјештања од Јована Владимира па до краља Николе“
* „Први пут у историји једна власт, један предсједник (државе) ствара своју цркву и то некрштени предсједник. Можете замислити до чега смо дошли ми у Црној Гори. Он ствара своју тзв „аутофекалну“ цркву, јер то само може бити таква црква коју ствара неко ко је безбожник и не зна шта је црква“
__________________________________________________________________________
МИТРОПОЛИТ црногорско-приморски Амфилохије поручио је данас да сабрања народа у знак протеста због Закона о слободи вероисповести нису политички скупови, како их је назвао председник Црне Горе Мило Ђукановић који, како је казао, не може ни знати шта је црквено, а шта политичко јер није крштен.
„Ви сте свједоци сабрања овог народа данас из Подгорице и шире од ње. Је ли то био политички скуп или црквени скуп? А ако он ово назива политичким скупом онда он не зна, а није чудо да не зна шта је црквено, а шта је политичко јер није ни крштен. То једно, а друго то што позива да разговарамо о закону, овај народ је и овде данас рекао своју ријеч: то је безакоње, то није закон, то је отимање светиња“, рекао је Амфилохије новинарима након Богојављенског пливања за Часни крст у Подгорици, на Саставцима (место где се састављају Морача и Рибница).
На питање да ли то значи да неће преговарати са властима док се закон повуче он је одговорио потврдно.
„Апсолутно. Како да разговарамо о једној лажи и неправди која је стид и срам Црне Горе. Најсрамније нешто што се догодило Црној Гори - то је тај закон. Не можемо да разговарамо о томе, то је и њему речено, према томе - како он хоће. Он може против народа, али ако је заиста народна власт онда ће да чује глас народа који не да светиње и који призива све људе да испоштују древна завјештања од Јована Владимира па до краља Николе. Ако хоће да буде истински владар, нека испоштује путеве краља Николе, господара Црне Горе“, поручио је Амфилхије Ђукановићу.
Он је додао да „о томе нема разговора, они могу да изврше насиље али очевидно да овај народ то насиље не прихвата, нити призива на насиље“.
„Призива на разум, на мудрост, на правду, на истину, на љубав. То су ови скупови, а политичари нека воде своју политику, ово је Божји скуп. Ова црква Божја двије хиљаде година организује овај скуп, њој припадају милиони људи и данас и кроз вјекове су припадали и припадаће и у будућа времена без обзира како се мијењали политичари. Данас су ови сјутра су они, а црква је вјечна“, рекао је Амфилохије.
Према његовим речима, власт може да тражи, али овај народ ће да се сабира и убудуће и то све више.
„И ако заиста имају разума, а имају надам се, они ће схватити да је ово народни протест, из дубине душе народа. И за мене је ово чудо. Овдје сам митрополит 30 година и нијесам могао очекивати да ће овај народ овако да се понесе према томе. Зар им ово не говори ништа којем Богу и којој власти они припадају? Ако су народна власт, испоштоваће глас народа. Неће доносити ове законе који су закони неправде и гажење елементарних људских права, а нема дубљег права од права вјере у живога Бога. Газити то и отимати оно што је народ уграђивао кроз вјекове у храмове, ја то не разумијем. Могу како хоће, али не могу докле хоће, ипак смо пролазни ми овдје, а црква Божја је вјечна“, казао је Амфилохије.
На питање да ли и даље тражи дијалог о темељном уговору и шта ће он садржавати, Амфилохије је одговорио да би подразумевао оно што су урадили са Римокатоличком црквом и Исламском заједницом.
„Деценијама то говоримо, али први пут у историји једна власт, један предсједник ствара своју цркву и то некрштени предсједник, можете замислити до чега смо дошли ми у Црној Гори. Ствара своју тзв „аутофекалну“ цркву, јер то само може бити таква црква коју ствара неко ко је безбожник и не зна шта је црква“, рекао је Амфилохије.
Како је објаснио, свака епископија у православној цркви је самостална и аутономна кроз векове.
„Ова Митрополија је основана прије 800 година основао је Свети Сава. Овдје му се отац родио у Немањином граду – Симеон Мироточиви. Овдје се и крстио и послије прешао и Рашку, па се касније вратио у Зету и ослободио је од Византинаца, иако неки кажу да је поробио Зету. Ова митрополија је била самостална у пуном смислу ријечи од укидања Пећке патријаршије 1766. године па се онда звала у то вријеме аутокефална зато што је она једина епархија Пећке патријаршије која је без прекида остала до данашњег дана“, навео је Амфилохије.
Звала се, како је додао, аутокефална јер је стварала државу и она није прихватила одлуке Цариграда којима је поништена Пећка патријаршија.
„То је касније прихватио Руски синод рукополажући епископе који нијесу тражили да буду рукоположени од Цариграда него од Русије, све до Митрофана Бана 1920. године“, казао је Амфилохије.
Према његовим речима, то поричу „незнавени, незналице, примитивци“.
Каже да је Свети синод Краљевине Црне Горе донео одлуку да се Митрополија црногорска присаједини Митрополији Србије, Карловачкој и да се све епископије који су некада биле Пећке патријаршије обједине.
„Одлука је потписана од Митрофана Бана, митрополита пећког Гаврила, Кирила Митровића, дакле синода који се оформио и тек тада је прави јер има три епископа“, који су први пут донијели одлуку 16. децембра. То је прихватио и Цариград и 1922. издао томос о обједињењу свих тих епископија и то је историјска чињеница“, наводи Амфилохије.
Пећка патријаршија се, како додаје, није прекинула 800 година, а краљ Никола је обновио првог митрополита пећког Гаврила 1913. када је ослобођена Метохија и када је припадала Црној Гори.
„А сада се наши мудри политичари одричу Црне Горе, одричу се Метохије и предају је, коме предају Метохију и Косово? Метохија је жила куцавица изворне Црне Горе Петровића. И сада да дође неко да пљуне на такву Црну Гору и да се одрекне те Црне Горе, то је срамотна прича. Надам се да ће проћи то вријеме незнавених, јер су Црном Гором увијек управљали знавени људи, мудри и паметни кроз вјекове, од Јована Владимира, Војислављевића до Немањића, Балшића и Црнојевића до Петровића“, закључио је Амфилохије.