Амфилохије: Надам се да су ово последњи трзаји неотитоизма и да Црна Гора полако долази себи

У ЦЕТИЊСКОМ МАНАСТИРУ ОТВОРИО НАУЧНИ СКУП „ЗЕТСКИ ГОСПОДАРИ ЦРНОЈЕВИЋИ И БУШАТЛИЈЕ“

  • Митрополит приликом отварања скупа оценио да је немогуће „расвјетлити улогу Црнојевића у историји Зете, Црне Горе и нашега народа без апострофирања Бушатлија који су овдје били све до 1830. године“. Притом је подсетио на враћање последњег потомка Махмут паше Бушатлије - кнеза Станка Црнојевића - у веру православну и својим коренима, односно лози Црнојевића
  • Показујући учесницима научнога скупа главу Махмут паше Бушатлије, која се по завету Светог Петра Цетињског чува у Цетињском манастиру, Митрополит је протумачио зашто је Свети Петар Цетињски желио да се глава Махмут паше Бушатлије сачува: „Увјерен сам, а то сам рекао и нашем Станку, да је он и због Станка, последњег потомка Бушатлија, сачувао главу Махмут паше Бушатлије, да би и њега подсјетила да дође овдје и види то поштовање према Бушатлији и да на неки начин посвједочи и он ту судбинску везу Црнојевића и оног дијела Црнојевића који су примили ислам“

        ДАНАС је у Његошевој печатњи, у Цетињском манастиру, отворен Међународни научни скуп „Зетски господари Црнојевићи и везири Бушатлије (14. вијек - 1830. г.)”.

        Учеснике скупа је на самом почетку поздравио члан организационог одбора протојереј-ставрофор доц. др Велибор Џомић, подсетивши учеснике да се научни скуп одржава у организацији Митрополије црногорско-приморске и под високим покровитељством и благословом Његовог Високопреосвештенства Архиепископа цетињског Митрополита црногорско-приморског господина Амфилохија.

        Отварајући скуп Високопреосвећени Митрополит је казао да га радује што се ово научно сабрање отвара у граду који су управо Црнојевићи и основали.

        - Црнојевићи, који су у то вријеме били војводе ондашње државе Немањића, цара Душана, која се послије смрти цара Душана разјединила по оној Његошевој „Великаши проклете им душе, на комаде раздробише царство”. Дакле, раздвојила се, али која је у исто вријеме и у том раздвајању и сукобљавању унутрашњем ипак оставила великог и богатог трага историјског, преко династије Балшића, која је такође овдје једно вријеме Доњом Зетом управљала, а онда преко династије Црнојевића. У тим временима, приликом доласка Отоманске империје, посебну улогу одиграли су и Ђурђе Бранковић, а прије њега Свети Стефан високи Лазаревић, који су такође у договору са Балшићима а послије и са Црнојевићима оставили дубоког и великог трага на овим просторима“ - казао је Митрополит Амфилохије.

        Подсјећајући на преломне периоде борбе за опстанак између Млетачке републике са једне стране и Отоманске империје са друге, Високопреосвећени Митрополит је нагласио велику улогу благовјерне лозе Црнојевића на овим просторима.

        - То је вријеме једног великог распећа, вријеме пропасти државе, распада. Са једне стране је Млетачка република која преузима иницијативу на овим просторима, са друге стране је долазак послије Косовског битке Отоманског царства. Познато је да је 1474. године Подгорица пала под власт Турака, а у то вријеме ту су се у том процијепу нашли прво до одређеног степена Балшићи а посебно Црнојевићи - рекао је владика Амфилохије.

        Он је додао да су паше Бушатлије такође уграђене у биће ондашње Зете односно Скендерије и Црне Горе, заправо у цјелокупну историју.

         Расвјетлити улогу Црнојевића у историји Зете, Црне Горе и нашега народа је немогуће без апострофирања на Бушатлије који су овдје били све до 1830. године - нагласио је Митрополит, подсјетивши на враћање последњег потомка Махмут паше Бушатлије у вјеру православну и своје коријене лозу Црнојевића, кнеза Станка Црнојевића.

        Показујући учесницима научнога скупа главу Махмут паше Бушатлије, која се по завјету Светог Петра Цетињског чува у Цетињском манастиру, Митрополит је протумачио зашто је Свети Петар Цетињски желио да се глава Махмут паше Бушатлије сачува.

        - Са једне стране да се одржи то дубоко памћење. И тај сукоб на Мартинићима и Крусима, и све што се догађа, то су братоубилачки сукоби. Да подсјети оне који долазе, ове или оне струје, да је све ту на братоубилаштву. Са друге стране, ја сам у то увјерен а то сам рекао и нашем Станку, да је он и због Станка, последњег потомка Бушатлија, сачувао главу Махмут паше Бушатлије, да би и њега подсјетила да дође овдје и види то поштовање према Бушатлији и да на неки начин посвједочи и он ту судбинску везу Црнојевића и оног дијела Црнојевића који су примили ислам - закључио је владика Амфилохије.

        По свечаном отварању, учесници скупа су обишли Ризницу Цетињског манастира.

        Радни дио скупа настављен је у подгоричком Саборном храму Васкрсења Христовог.

Оливера Балабан

        Православна Митрополија црногорско-приморска

Амфилохије: Православна црква је кичмена  мождина Црне Горе, а сада је - ван закона

МИТРОПОЛИТ ЦРНОГОРСКО-ПРИМОРСКИ ДАО ИНТЕРВЈУУ ПОДГОРИЧКОМ ДНЕВНОМ ЛИСТУ „ДАН“

  • „Ови који владају Црном Гором од комуниста су наследили оно - најгоре. Наслиједили су безбожништво и идеологију богаћења на туђи рачун. Зато је дошло и до тога да све што је створила претходна власт, предузећа, буде разорено, опљачкано и у исто то вријеме се појавила једна група људи који су сада богаташи, бивши па и садашњи комунисти, „титоисти“, који
  • „Ствара се нека нова Црна Гора, ствара се неки нови идентитет. Ја се надам да до тога неће доћи и да долази трезвеније вријеме, да се неће доносити закони о црквама без учешћа тих цркава... Један од главнијих међу њима ми је рекао да су они створили оквире Црне Горе, а да се сада труде да створе њен идентитет. То да је неко бушманско племе прави идентитет, разумио бих, па чак и државице које су никле а никада нијесу имале државу - БиХ, Словенија, Хрватска, па и Македонија“
  • „Моја права држава, иако признајем и ову, јесте Црна Гора краља Николе, она до 1918. Ако хоће да буду наследници те и такве државе, онда ће морати да Цркви, кичменој мождини те државе, врате њено мјесто“

        АКТУЕЛНА црногорска власт у идеолошком погледу је примитивнијег карактера од претходне, комунистичке власти, а њен однос према Митрополији црногорско-приморској (МЦП) и Српској православној цркви (СПЦ) је политички и идеолошки, казао је митрополит црногорско-приморски Амфилохије за „Дан“

        „Митрополија црногорска, Православна црква, била је државна вјера у Црној Гори. Тако је било чак и за вријеме Црнојевића, а нарочито 1503. године кад су Црнојевићи нестали и када је последњи Црнојевић предао, на неки начин, и државну власт, према тадашњим приликама, митрополиту цетињском. И онда када је одвојена световна од црквене власти, за вријеме књаза Данила, и нарочито касније за вријеме краља Николе, Православна црква је овдје била државна. Све друге вјере су биле признате, имале су иста права, али је Православна црква била државна вјера“, истакао је митрополит Амфилохије.

        Он је поручио да је та црква сада ван закона. Владика подсјећа да су Црква и Митрополија на црногорским просторима присутне осам вјекова, као епархија Пећке патријаршије, подсјећајући да су били први који су подстицали нову власт у Црној Гори, у временима новог стицања независности и да треба урадити закон о односу цркава и вјерских заједница.

        „Код нас су успостављени темељни уговори са Римокатоличком црквом, Исламском заједницом, са Јеврејском општином, која се први пут у историји појавила, што је добро. Једина црква која до сада није удостојена да се између ње и нове државе успостави један законски, нормални однос, јесте Српска православна црква, односно Митрополија. Разлог за то несумњиво је идеолошки и политички“ поручио је он.

        Митрополит представнике нове власти назива „неотитоистима“, који су, како је рекао, наслиједили од претходне, комунистичке власти, оно што је најгоре.

        „Наслиједили су безбожништво и идеологију богаћења на туђи рачун. Зато је дошло и до тога да све што је створила претходна власт, предузећа, буде разорено, опљачкано и у исто то вријеме се појавила једна група људи који су сада богаташи, бивши па и садашњи комунисти, „титоисти“, који сада као такви немају осјећања за оно што је суштинско у историји Црне Горе“, упозорио је митрополит црногорско-приморски..

        Како каже, они сад траже да се без икаког закона таква црква, која је кроз историју била државна црква, региструје код овдашњих власти. Он је подсјетио да је то предвиђено и Законом о слободи вјероисповијести, који припрема Влада.

        „Можете ли да замислите да црква која је кичмена мождина и оне и ове Црне Горе, непрекинутог континуитета, која би по свим законима, и Божјим и људским, требало да региструје државу. Та држава је неотитоистичка, чак у том идеолошком погледу примитивнијег схватања од претходне власти, која је временом ипак успоставила један нормалан поредак односа цркава и вјерских заједница и државе, што потврђује и закон из 1977. године. То је једини досад важећи закон на овим просторима, који предвиђа да су новоформиране вјерске заједнице дужне да се преко МУП-а региструју и да се пријаве. Нико од 1977. није то тражио ни од СПЦ, Митрополије, Римокатоличке цркве ни ИЗЦГ. То је, противно закону, тражено од 2006. године“, указао је владика.

        Митрополит Амфилохије је навео да је тај закон, у првобитној форми, од Брисела и Венецијанске комисије одбачен као потпуно анахрон.

        „Да је то вријеме Француске или Бољшевичке револуције, па да разумијем, али 2017. године да се повампирује тај закон, да се предвиђа подржављење свих храмова у Црној Гори саграђених до 1918. па и Цетињског, Морачког… Ако то буде настављено, могу кад хоће, али неће моћи докле хоће. Ја вам гарантујем да, с обзиром на то да Црна Гора жели да уђе у Европску унију, ЕУ то апсолутно неће дозволити. ЕУ има много мана, али има једну велику врлину, а то је да поштује законе и заједничку и приватну својину. Неће моћи дозволити такав револуционарни, идеолошки подухват који се заснива на томе да је ово сада нека друга Црна Гора, не она која је била. Ствара се нека нова Црна Гора, ствара се неки нови идентитет. Ја се надам да до тога неће доћи и да долази трезвеније вријеме, да се неће доносити закони о црквама без учешћа тих цркава“, нагласио је он.

        Како истиче, у Црној Гори се појавио „полуписмен правник који пише закон и онда ти га намеће“.

        „Гдје то има, ако је то истинска, демократска власт, и ако истински поштује људска права и права установе, природно је да упита и њих како је било за вријеме истинске Црне Горе краља Николе, Петровића и Црнојевића. Ми се ипак надамо да ће тај закон бити трезвенији. Ако буде као претходни, он ће сигурно бити одбачен од ЕУ. Ја као митрополит предлажем да правници, стручњаци сједну, уз учешће представника Римокатоличке цркве, ИЗЦГ“, позвао је владика, како би се, како је рекао, дошло до прикладног и савременог рјешења.

        Говорећи о критикама на његов рачун, оптужбама да се бави политиком и нападима на Митрополију, митрополит је казао да је то све плод „неотитоизама“, који је, како је рекао, очевидно оставио трага.

        „Они су били следбеници титоизма, бољшевизма и ондашњег комунизма. Та њихова идеологија, партија је пропала, и све је отишло у парампарчад, рушевине, а човјек не може без идентитета. Тим људима је идентитет био Маркс, Енгелс. Та дружина и даље пјева „вјерујем у небеса Маркса и Енгелса“, „Друже Тито, ми ти се кунемо“, само што сад умјесто партије обоготворује нацију своју, црногорску и државу. Ја морам да признам, зато ми се и љуте, да је моја права држава, иако признајем и ову, Црна Гора краља Николе, она до 1918. Ако хоће да буду наследници те и такве државе, онда ће морати да Цркви, кичменој мождини те државе, врате њено мјесто. Они, нажалост, то не желе, нијесу у стању, нијесу способни за то. Треба имати дара за то”, поручује епископ цетињски.

        Како каже, ти „титоисти“, „новомарксисти“ сада трагају свој идентитет.

        „Један од главнијих међу њима ми је рекао да су они створили оквире Црне Горе, а да се сада труде да створе њен идентитет. То да је неко бушманско племе прави идентитет, разумио бих, па чак и државице које су никле а никада нијесу имале државу - БиХ, Словенија, Хрватска, па и Македонија. Оне, стварајући своју државу и државност, мудрије и трезвеније се понашају од власти у Црној Гори. Они се понашају као да смо почетници, као да тек сада стварамо свој идентитет, измишљамо некакве догађаје из прошлости”, истакао је он.

        Владика је поручио да је Православна црква живот ових простора.

        „У таквој цркви нема ни Србина, ни Црногорца, ни роба, ни слободњака, ни Јевреја, ни Кинеза, ни Македонца, ни Хрвата, ни Американца. У цркви су сви једно, у Христу Господу. То је црква. Црква без Христа Бога, није црква. Христ је глава те цркве 2000. године. Они који сада проглашавају „цркву“ на тргу Јосипа Броза - „црногорску цркву“. Граде цркву и Црну Гору на ономе што нико никада није градио, и тај идентитет. Ја се надам да су то последњи трзаји неотитоизма у Црној Гори, да ће Црна Гора полако доћи себи у цјелокупности и да своју будућност неће градити на све дубљим диобама, којих никада у историји није било као данас, у свим областима“, каже митрополит.

        Он наглашава да се народ некада дијелио због крвних освета, да су биле диобе у вријеме Петровића и гувернадура, зеленаша и бјелаша, четника и партизана, „миловаца“ и „момироваца“.

        „Те диобе су оставиле тако дубоког трага у сиротом народу који хљеба нема. Он се сада бакће стварањем новог идентитета. Један наш владика је у вези другог, сличног питања: „ево ти ништа, држи га чврсто“. Е то је отприлике та прича која се овдје формира и на духовном, моралном и политичком идеолошком плану. Али, у лажи су кратке ноге”, закључио је митрополит.

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари