Светлојед, најтамније познато космичко тело

Проучена планета „врели Јупитер“ која апсорбује 99,9 одсто светлости која до ње стигне

• Планета ТрЕС-2б откривена је 2006. године и једна је од 150 врелих Јупитерових планета за које се зна да постоје ван нашег Сунчевог система
  • ТрЕС-2б не апсорбује само 0,1 одсто светла које до ње стигне. Међутим, орбитира тако близу своје звезде да је екстремно врела и термички исијава - упркос својој „тами”. Кад би била у нашем суседству, она би изгледала 3.000 пута сјајнија од Венере која је најсветлија планета Сунчевог система

ЈЕДНА гигантска гасовита планета слична Јупитеру најгладније је космичко тело светлости у до сада познатом свемиру, пише Морган Кели са универзитета у Принстону чији је тим учествовао у овом открићу заједно са колегама из Харвард-Смитсонијановог центра за астрофизику.

Ова планета иначе орбитира око звезде познате под именом GSC 03549-02811 која се налази на 718 светлостних година удаљености од нашег Сунчевог система. Само откриће ће можда помоћи астрономима да боље разумеју мистериозну карактеристику сличних планета које су пронађане ван Сунчевог система.

Недавна анализа планете која је добила назив ТрЕС-2б (TrES-2b) је открила да она вероватно апсорбује 99,9 одсто светла које до ње допре, што је више него било који други познати космички ентитет, каже се у заједничком извештају који потписују Дејвид Шпигел (David Spiegel), пост-докторски истраживач са Катедре за астрофизику Принстоновог универзитета и Дејвид Кипинг (David Kipping), постодокторски истраживач Харвард-Смитсонијановог центра за астрофизику.

Ово истраживање је недавно објављено у журналу „Месечне белешке” (Monthly Notices) британског Краљевског астрономског друштва и оно не само да идентификује планету као „најтамнију” планету коју је свет икада приметио већ такође поставља и нове стандарде у одређивању колико светла могу да задрже за себе планете „врелог Јупитера” -- ужарене лопте хидрогена и хелијума за које се већ зна да су нерефлективне.

Планета ТрЕС-2б, која је иначе откривена 2006. године, једна је од отприлике 150 врелих Јупитерових планета за које се зна да постоје ван нашег Сунчевог система. Астрономи доста раде на томе да боље разумеју каткада тајновите карактеристике ових „тамних” планета, испитујући све од њихове масе до орбите и њихових атмосфера.

У случају ТрЕС-2б и других космичких објеката, „тмина” се односи не на одусуство светлости већ пре на количину видљиве светлости коју они апсорбују, објаснио је Шпигел.

По овом стандарду, ТрЕС-2б је много „тамнија” од било које супстанце која се може наћи на Земљи. Угаљ, једна од најтамнијих супстанци на Земљи, апсорбује 95 одсто видљиве светлости која до њега допире, а одражава само пет одсто видљиве светлости; ТрЕС-2б не апсорбује само 0,1 одсто светла које до ње стигне. Међутим, ТрЕС-2б орбитира тако близу своје звезде да је екстремно врела и термички исијава -- упркос својој „тами”.

Кад би ова планета била у нашем суседству, она би изгледала 3.000 пута сјајнија од Венере која је најсветлија планета Сунчевог система.