Свршени средњошколци Мађари траже да пријемне испите на факултетима полажу на матерњем језику

АКО НИСТЕ ЗНАЛИ: ПОСТОЈИ И ДЕЛУЈЕСАВЕЗ МАЂАРСКИХ УЧЕНИКА ВОЈВОДИНЕ
 

        САВЕЗ мађарских ученика Војводине (VaMaDiSz) најавио је данас жалбу на одлуку Вишег суда у Новом Саду, којом је одбачена њихова молба да им се на Универзитету у Новом Саду омогући полагање пријемних испита на мађарском језику.

        У саопштењу које је потписао председник VaMaDiSz Атила Шоти, наводи се да су студенти „запрепашћени том одлуком“, те да већ месец дана чекају образложење одлуке која „није у складу са законом“.

        „Зашто једна високошколска установа не мора да поштује закон, зашто је у праву онај ко не поштује наша права, зашто је упитна надлежност Покрајине, зашто није саслушан сведок којег смо предложили, зашто нема ни писаног ни усменог образложења већ месец дана?“, питао је Савез у саопштењу.

        Како наводе, питања која су поставили, Суд је у потпуности игнорисао, што је приморало Савез да о „скандалозној одлуци“ информише јавност.

        Шоти је најавио другостепени поступак и изразио наду и поверење у правосудни систем Србије.

        VaMaDiSz је децембра 2015. поднео новосадском Вишем суду тужбу против Правног факултета у Новом Саду због заштите од дискриминације, односно онемогућавања студената да полажу пријемни на матерњем језику.

        У тужби је наведено да Правни факултет на пријемном испиту за упис у школску 2015/2016 годину, није применио одлуку Скупштине Војводине од 8. априла 2015. о полагању пријемног испита на језицима националних мањина и да су тиме прекршени и закони Србије и међународне норме.

        Бета

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари

Minka's picture
Minka 22:40 19.05.2017.

  • +25
Voting is closed.

Na kom jeziku ce da studiraju? Pojedini fakulteti imaju studije na engleskom, ali to je u okviru samofinansiranja. Jos nisam cula da postoji studiranje na madjarskom, jer uz prijemni postoji sijaset pitanja u vezi sa studijama: knjige, ispiti, kolokvijumi, seminarski, ispitne prijave, uverenja o studiranju, e-student, itd. Sve to je na srpskom, jer je tako po zakonu. Studije na engleskom se akredituju kao poseban program. Isto vazi za prijemne ispite, jer se sve sada akredituje. Ko ce im praviti prijemni na madjarskom, a ko ce im drzati nastavu na madjarskom?! Lepo su se oni organizovali, to spada u ono sto smo nekada ucili iz ONO I DSZ, zove se metode specijalnog ratovanja, kao vecina stvari kojima smo bili svedoci. Jedino sto su ljudi prestali da obracaju paznju na ovakve nonsense, pa oni u medjuvremenu, a i posle mogu da se bune sto dugo cekaju resenje koje je suprotno njihovim zeljama.

Slobodanka's picture
Slobodanka 06:52 21.05.2017.

  • +1
Voting is closed.

Minka - Madjarski srednjoškolci uglavnom do tada prate nastavu na madjarskom jeziku, a srpski jezik uče kao poseban predmet. Nauče oni dosta dobro srpski jezik, ali da li srpski jezik poznaju dovoljno baš u stručnom delu? U pitanju su i rezonovanje i pojmovi iz matematike, fizike, hemije, itd. Tu u tom baš stručnom delu je njima u odnosu na ostale kandidate dodatna prepreka i povećan teret na prijemnom ispitu. Problem je što im se dešava da neka pitanja ne razumeju dovoljno dobro ili samo budu sporiji pa ne stignu sve da urade. Tužno je suočavanje sa istinom da je baš to bio razlog neuspeha na prijemnom jer ti mladi ljudi mogu biti i veoma inteligentni, vredni djaci, dobri i naravno ambiciozni ljudi.
Prijemni ispit je eliminatoran, biti ili ne biti student! U svakodnevnom govoru oni mogu da naprave neku sitnu grešku i da to uopšte ne predstavlja problem. Ali na prijemnom ispitu to se drugačije odražava.
Neki od njih da bi kasnije izbegli taj problem pribegavali su već u srednjoj školi da prelaze na celokupnu nastavu na srpskom jeziku. To im je i tada veće opterećenje, a mladi su. Zatim to su 15-godišnjaci pa ih onda vršnjaci zadirkuju sa raznim pitanjima - da li već znaju šta će studirati, da li znaju i gde će biti direktori, itd. Ipak su sa 19 godina puno zreliji i više znaju.
Dakle što se tiče prijemnog ispita ja bih im na toj veoma važnoj stepenici-prekretnici omogućila da polažu na maternjem jeziku, pa neka se pojedinačno sami odluče da li će polagati na madjarskom ili na srpskom. Ne želim da im jezik i to baš moj jezik bude prepreka u tom važnom trenutku. Oni se tada i profesionalno usmeravaju te mladim ljudima treba dati šansu da pokušaju da idu ka profesiji koju žele.
Kasnije na fakultetu, oni imaju više vremena i da se konsultuju izmedju sebe i ako baš jako škripi mogu da pronadju i odgovarajuću literaturu na madjarskom jeziku. Zatim ima još uvek predavača koji su madjarske nacionalnosti i pouzdano znam da su im pomagali da bolje razumeju neke pojmove iz predmeta koji predaju, pa i iz ostalih disciplina. Neki su već i u penziji pa im prija da su još pomalo aktivni i u kontaktu sa mladim ljudima. Poznaju već neke osobe koje su završile isti fakultet, a koje su im možda bile i uzor, itd.
Za 4-5 godina tj. dok studije traju imaju vremena da nauče na srpskom sve što je važno, a i potrebno za njihovu buduću profesiju.

Minka's picture
Minka 12:55 21.05.2017.

  • +12
Voting is closed.

Ozbiljni ljudi se za prijemni spremaju onoliko koliko im je potrebno da savladaju gradivo, pitanja iz testa, ukljucujuci trik pitanja, i terminologiju. Na bilo kom jeziku, moram da dodam.
Kod nas vec postoji sistem "stimulativnog" upisa koji se maksmalno koristi.
Ovo o cemu Vi posete kod mene je vratilo secanje na sedamdesete godine, kada na KiM nije pocela nastava u skolama 1.septembra jer su pripadnici manjine trazili da njihova deca uce iz knjiga na albanskom, a po programu iz Albanije. Zamislite, ubrzo posle toga je pocela nastava, ispunjeni su svi trazeni uslovi.
Da se jos jednom vratim na tekst. Ko hoce da se upise na fakultet MORA da uci i da nauci. Nema veze odakle je, koji mu je maternji ili paternji jezik, mora da ZNA ono sto se od njega trazi.
Kada smo kod ovakvih pitanja, sta je sa silnom decom nasih gastarbajtera koja imaju dvojna drzavljanstva, a koja se ovde upisuju na fakultete? Imate li uvid u njihovo poznavanje srpskog? Ja imam, zato je moj stav ovako iskljuciv. Ko zeli da se skoluje kao gradjanin ove zemlje, mora da zna JEZIK. Na stranu sto skolujemo decu iz okruzenja o trosku nasih poreskih obveznika, a starci nam umiru od gladi. Za njih nema nista od ove zemlje, ali ima za mladjane Crnogorce koji "na casnu rec" studiraju ovde kao srpska manjina. Ili Grke sa srpskim pasosem, a bez znanja srpskog. Svi oni studiraju kao nasa deca, ne kao stranci, oni ovde ne placaju porez, nikada ga nece placati. Zato mi imamo novac za njih, a za svoje nemamo.

Slobodanka's picture
Slobodanka 16:57 21.05.2017.

  • +7
Voting is closed.

Meni je najviše žao da neki mlad čovek koji ima smisla za nešto da dobije znak stop. Da bude zaustavljen ne zbog toga da li je talenat za fiziku ili nešto drugo, nego zbog toga što je prirodna razlika izmedju srpskog i madjarskog jezika ogromna i još to otežava što se prijemni ispit meri u minutima, a baš on daje najveći broj bodova. Dok dalje studije traju u mesecima i godinama.
Jasno je da student dalje na fakultetu mora da zna. Iz našeg ugla gledano madjarski se teže uči nego engleski jezik. Da li oni brže (lakše) ili sporije (teže) nauče srpski jezik individualno je.

Pripadnici srpske nacionalne manjine iz susednih država mogu da se upišu na prvu godinu studija pod istim uslovima kao i državljani Republike Srbije. Takodje imaju i pravo na finansiranje iz budžeta. To naprimer znači da neki student poreklom iz Crne Gore i sa ona 2 nova meka glasa (slova) dodata crnogorskom jeziku lakše će snaći na "stranom" srpskom jeziku i još će biti privilegovan i u pogledu troškova studija, a neki naš Madjar čiji roditelji ovde plaćaju poreze i druge obaveze i zajedno sa nama trpe teret krize je nekako suvišan. To što će se on lakše snaći ne znači da će on biti bolji lekar ili agronom, a još manje je sigurno da će on kroz nekoliko godina prihvatiti da radi u vojvodjanskim selima i varošicama. Jedino ako nema bolje rešenje, a ovde ima neku vezu. Opet za to bi mu bilo korisno i znanje madjarskog koje uopšte nema.

Pritom za dobar deo studenata koji polože prijemni veoma je važno da li će biti finansirani iz budžeta ili će morati sami da se finansiraju, a to zavisi od mesta na rang listi tojest od broja ukupno postignutih bodova. Značajniji je broj bodova ostvaren na prijemnom.
Slažem se da je različite potrebe nije lako uskladiti, uvažavam i potrebe naših srpskih nacionalnih manjina u susednim zemljama jer naprimer nemaju takav fakultet, ali opet red je da vodimo računa i o nama.

Minka's picture
Minka 18:14 21.05.2017.

  • +6
Voting is closed.

Ne slazem se sa Vasim postavkama. Za prijemni se uci na vreme, znaci ranije. Privatni casovi se uzimaju na vreme, znaci ranije. Moze student i kasnije da uzima privatne casove, iako je to za mene apsurdno, ali je individualno sa kojim je znanjem upisao fakultet. Uostalom, uvek moze da pauzira godinu dana, da uci jezik, da bolje spremi prijemni. Svi studenti iz nesvrstanih zemalja koji su ovde studirali su morali da uce srpski najmanje godinu dana, da poloze jezik, pa tek onda da pocinju studiranje. Po cemu se ovaj slucaj razlikuje? Nije iz Obale Slonovace, vec iz Srbije, ali ne zna srpski...

Da, prijemni ispit zavisi od desetinki poena, negde su stotinke u pitanju. Zato je potrebno uciti na vreme, uzimati casove na vreme, biti spreman za sve vrste zadataka. Narocito je vazno na vreme provezbati zadatke iz najtezih zbirki. Gradivo mora da se "slegne", a dete mora da oseti da vlada materijom, tek tada postaje sigurno u svoje znanje. Kada je spreman za prijemni, nista ne moze da ga izbaci iz takta, znanje niko ne moze da mu uzme, samim tim ni mesto na budzetu.

Polaganje prijemnog na jezicima manjina bi, ako preslikamo slicne slucajeve koje smo do sada susretali, mogli da traze svi. Slovaci imaju skole na slovackom, ali njihova deca koja zele da ovde nastave skolovanje, koja o tome razmisljaju na vreme, upisuju srpske srednje skole bez obzira na zelje profesora i njihova "navijanja". Prilagodjavanje na nastavu na srpskom, uz ucenje novih termina, ne traje duze od jednog tromesecja.

Po analogiji sa mladjanim Madjarima, polaganje prijemnog na maternjim jezicima mogu da traze Eskimi, Klingonci, svi koji su se izjasnili da se osecaju kao pripadnici nekih drugih nacija. Onda dobijamo pozoriste apsurda, sto je ocigledno ovde cilj, a ne sticanje znanja na fakultetu.

Zanemaricu onaj slucaj sa fudbalskim klubom iz N.Pazaru kada "nisu razumeli" dopis na srpskom, jer oni znaju samo bosnjackijer je to cisto politicka provokacija. Nije ni ovo nista bolje, samo je uvijeno u lepsi, sareniji papir.

Slobodanka's picture
Slobodanka 22:07 21.05.2017.

  • +7
Voting is closed.

To što ste napisali podseća me na moj prvi razred osnovne škole kada su mi stariji brat i sestra dali savet da moram da shvatim da je škola jedna stara i dosadna ustanova u kojoj se sve odvija strogo po pravilima i da tamo ne teče znanje onako kako ja zamišljam i želim. Kada to shvatim neću više imati problema. Kad sam to primenila i ušla u kalup jesu nestale moje ondašnje patnje.
Dve godine kasnije opet brat i sestra saopštili su mi da više nije zabranjeno pisati levom rukom i da nastavim da pišem levom te da je za mene ustvari bilo štetno što su od mene pravili dešnjaka. Tada sam shvatila da je moj tata najpametniji u našoj porodici, a i da je pametniji i od mnogih učitelja. Jedino je on imao običaj da kaže: Sada smo samo nas dvoje kod kuće, piši slobodno levom.
To je tek samo jedan primer kako "kalupi" nisu savršeni pa se zato povremeno menjaju.
Praktično i prijemni je samo šablon (kalup) za koji najviše treba disciplina i upornost, volja,ambicija. Doduše pravi talenti ako imaju sreće završe negde u inostranstvu, a i oni koji su malo ispod toga kad završe fakultet ni za njih ovde nema posla.
Jeste da je važnije stručno znanje od poznavanja stranih jezika, ali ovo drugo biće im još dugo vremena značajnije.

Minka's picture
Minka 22:32 21.05.2017.

  • +7
Voting is closed.

Lepo od Vas sto ste me nazvali zastarelom, hvala na komplimentu, tradicionalizam mi jako odgovara.
Ja sam napisala jedini pravi i posteni nacin da se polozi prijemni i udje na budzet. Provereno na usmerenjaku koji je morao da polaze diferencijalne ispite da bi stekao uslov da polaze prijemni (jer je zavrsio skolu drugog smera, pa se racunalo kao da u skolu nije ni isao - sukob prirodnih i drustvenih nauka iz tog perioda), a zatim i prijemni, da bi na kraju bio medju prvih pet od deset studenata koliko su primali na redovne studije (to se danas zove budzet). Naravno da je studije zavrsio sa visokim prosekom i u roku.
Ako mislite da je ovo zastarelo, odlicno, ali sagledajte znanje sa kojim mladi dolaze na fakultet. I zamislite se nad time kakva su oni buducnost ove zemlje. Da ne spominjemo socijalnu kategoriju studiranja.

Edit:
Znate, nisam htela o ovome da pisem, ali red je da zavrsavam za veceras, pa da predjem na stvar. Odmah posle II sv.rata u Vojvodini su Madjari isli mahom u svoje skole, osim onih koji su planirali da studiraju. Njih su roditelji upisivali u srpske skole - gimnazije da na vreme savladaju jezik, iako su se druzili sa srpskom decom. Danas su to dedovi ovih koji traze polaganje prijemnih na madjarskom.
Ako im dozvole, zar mislite da ce neko u Nisu, Vranju, N.Pazaru ili Kragujevcu da se zamisli nad njegovom situacijom i da mu napravi prijemni na madjarskom?! Jer, ako ima prava da polaze prijemni na eskimskom ili klingonskom ili slovackom ili madjarskom, onda to moze da radi bilo gde u zemlji. Zamislite posle toga lavinu jezika na kojima ce se polagati prijemni. Nakon toga ce uslediti zahtevi za studiranje na tim jezicima, pa ce nastajati kompletno paralelne strukture. A nakon toga...

Igor Grozni's picture
Igor Grozni 08:22 21.05.2017.

  • +13
Voting is closed.

U ovoj zemlji svacija glupost je dozvoljena.
Svi ti propusti mogu nas kostati ....debelo.

Додај коментар