Смеђи патуљци су или недовршене звезде или планете, али астрономи уверени да око њих има живота

У НАШОЈ ГАЛАКСИЈИ ИХ ИМА МИЛИЈАРДА – МНОГО ИХ ЈЕ ВИШЕ НЕ ЗЕМЉИНИХ ДВОЈНИКА

Недовршена звезда WISE 0855 у сазвежђу Хидра

• Џек ЈЕТС са Единбуршког универзитета (Шкотска): За постанак живота није обавезо постојање планете која личи на Земљу и која има чврсту површину
  • Смеђим патуљцима, од којих је први био откривен 1995. године, астрономи називају објекте који се налазе у фази између звезде и планете. Маса таквих „недовршених звезда“ (мање од 7% од масе Сунца) исувише је мала за термонуклеарну реакцију у њиховим недрима
  • У случају да у атмосфери смеђих патуљака постоје моћне узлазне струје ваздуха, сличне онима на Јупитеру и Сатурну, онда у њиховој атмосфери могу да постоје и већа створења - једра“ и организми „ваздушне вреће“, који се хране енергијом сунца и лебде на струјама

АСТРОНОМИ из Велике Британије претпостављају да у горњим слојевима атмосфере смеђих патуљака могу да постоје облици живота, наводи се у чланку објављеном у електронској библиотеци  arXiv.org.

„За постанак живота није обавезо постојање планете која личи на Земљу и која има чврсту површину. Још је 1976. године Карл Саган претпоставио да у горњим слојевима атмосфере гасних гиганта могу да живе организми – „једра“ и организми – „ваздушне вреће“, који се хране енергијом сунца и лебде на струјама које извиру из дубинских слојева планете“, - изјавио је Џек Јетс (Jack Yates) са Единбуршког универзитета (Шкотска).

Смеђим патуљцима, од којих је први био откривен 1995. године, астрономи називају објекте који се налазе у фази између звезде и планете. Маса таквих „недовршених звезда“ (мање од 7% од масе Сунца) исувише је мала за термонуклеарну реакцију у њиховим недрима. Зато се смеђи патуљци постепено гасе и хладе.

Последњих година научници су открили низ необичних особина код смеђих патуљака – постојање на њима временских услова, оловних и минералних „облака“ и других особина, што наводи многе астрономе да сматрају да су то у суштини велике планете, а не звезде.

Према речима Јетса, астрономи су 2013. године открили необичног смеђег патуљка – веома хладну „недовршену звезду“ WISE 0855 у сазвежђу Хидра. Исте године научници су открили да су њена површина и атмосфера толико хладни да на њој постоје густи водени облаци и друге појаве, које су више карактеристичне за планете него за звезде. Осим тога, испоставило се да атмосфера смеђих патуљака садржи све „елементе неопходне за живот“, осим фосфора – кисеоник, водоник, угљеник, азот.

То је подстакло Јетса и његове колеге на помисао, да сличне звезде такође могу да буду извори живота који је сличан „једрима“ и „ваздушним врећама“ Карла Сагана. Они су проверили да ли је тако нешто могуће у принципу, користећи исте једначине и идеје, које је велики амерички научник користио за формулисање своје хипотезе пре 40 година.

Британске следбенике Сагана занимало је: које минималне и максималне димензије могу да достигну организми у атмосфери „недовршене звезде“ како не би пали у доње слојеве атмосфере или да не одлете у отворени космос.

Према њиховим прорачунима, чак уз потпуно одсуство струјања ваздуха из дубинских слојева смеђих патуљака, у њиховој атмосфери могу да егзистирају микроби, чије су димензије 10 пута мање од бактерија на Земљи.

У случају да у атмосфери смеђих патуљака постоје моћне узлазне струје ваздуха, сличне онима на Јупитеру и Сатурну, онда у њиховој атмосфери могу да постоје и већа створења, слична онима које је описао Карл Саган. Тако, можемо да претпоставимо да је живот у атмосферама „недовршених звезда“ стварно може да се појави и да опстане.

Зашто је то битно? Према проценама астронома, у нашој Галаксији постоји милијарда смеђих патуљака – много више, него потенцијалних двојника планете Земља или других планета. Само у близини Сунчевог система требало би да их има неколико десетина.

Телескоп „Џејмс Веб“ који треба да крене са радом 2018. године, као и друге опсерваторије, моћи ће да виде ове „недовршене звезде“. Проучавање спектра смеђих патуљака, како резимира Јетс, може да помогне у проналажењу трагова живота у атмосфери или да нас увери да таквих трагова тамо нема.