NASA уверена да је „Хабл” снимио гејзире на Јупитеровом сателиту Европа

АМЕРИКАНЦИ СЕ НАДАЈУ ДА ЋЕ САДА ЛАКШЕ МОЋИ ДА УТВРДЕ ИМА ЛИ У ЊЕНОМ СЛАНОМ ОКЕАНУ ЖИВОТА

• Прво их је „напипао” астроном Лоренц Рос који сматра да избацују воду и на 200 метара висине

ОРБИТАЛНА опсерваторија „Хабл” направила је снимке површине Европе, сателита Јупитера, који показују да испод њене дебеле површинс ке коре леда избијају гејзири.

Ово су саопштили научници NASA, подсетивши да се испод коре налази огромни океан слане воде.

„Нашли смо нове доказе да на Европи постоје гејзир. Океан је скривен испод неколико километара дебелог слоја леда. Постојање гејзира ће нам омогућити да изучимо састав самог океана и да установимо да ли у њему постоји живот” – рекао је Вилијам Спаркс из Института космичких телескопа из Балтимора.

Европу, која је један од четири највећа сателита Јупитера, открио је још Галилеј.

Научници су и пре откривања гејзира утврили да у океану (или океанима) Европе постоје услови за живот „на нивоу микроба”.

Спаркс је открио да су „први трагови гејзира” на Европи били откривени још 2012-те. Нагласио је да их је открио амерички астроном Лоренц Рос, проучавајући ултравиолетне фотографије Европе које је такође обезбедио „Хабл”.

Рос и његови сарадници су изнели претпоставку достижу и 200 метара у висину.

За допунска истраживања – која би то проверила, искоришћен је пролазак Европе „преко диска Јупитера”.

Овакви проласци се догађају свака три и по дана, а америчким научницима је било потребно десет таквих „прелазака” преко Јупитеровог диска да утврде да гејзири постоје и да је већина сконцентрисана на јужном полу Европе, а да их има можда и око њеног екватора.

Спаркс и његове колеге засад ипак не тврде са стопроцентном сигурношћу да се ради о гејзирима јер се њихова открића налазе „на самој ивици могућности Хабла и резолуције његових камера.”

Зато чекају лансирање његовог наследика – телескопа „Џејмс Веб” – чији снимци ће, уверени су, ставити тачку на отворено питање Европиних гејзира и постојања живота испод њене ледене коре.