Астрономи утврдили одакле долазе радио-таласи које емитује енергија равна 500 Сунца

ТВРДЕ ДА СТИЖУ ИЗ ПАТУЉАСТЕ ГАЛАКСИЈЕ КОЈА ЈЕ ОД НАС УДАЉЕНА 2,5 МИЛИЈАРДИ СВЕТЛОСНИХ ГОДИНА

• Тим научника које предводи Шами Чатерџи с универзитета Корнел користио је два радио телескопа - у Новом Мексику и Европи - да сузи поље трагања после чега је установио да импулси потичу из патуљасте галаксије. Потоње опсервације с телескопа на Хавајима установиле су да је та галаксија у пречнику више од десет пута мања од Млечног пута, а у маси и преко 100 пута мање од наше галаксије

ТИМ астронома успео је да установи извор моћних, али кратких радио таласа из дубоког свемира, који су први пут примећени тек пре десет година, објавио је часопис Нејчр (Nature).

Такозвани брзи радио импулси (fast radio bursts - FRB) зачудо не потичу из неке огромне галаксије, већ из патуљасте галаксије која се налази на око 2,5 милијарди светлосних година од Земље.

Брзи радио импулси су загонетка за астрономе још од 2007. када су први пут примећени. Трају само неколико милисекунди, али се у том тренутку емитује енергија као 500 милиона Сунца.

Шта, међутим, тачно изазива ове високе енергетске таласе и даље је предмет научне дебате. Последње откриће неће решити загонетку, мада може смањити број могућих објашњења.

FRB долазе далеко изван Млечног пута и наизглед се појављују насумице из различитих делова дубоког свемира.

Први пут су примећени радио телескопом у Аустралији и до сад их је пронађено мање од 20. Већина њих је откривена широким претрагама које не могу установити тачну локацију одакле долазе, што отежава научницима давање могућег објашњења шта их изазива.

Рад објављен јуче у Нејчру је досад најпрецизнији одговор о пореклу тих импулса под именом „FRB 121102“ из сазвежђа Кочијаш. Први пут је тај сигнал примећен у новембру 2012. после чега се појавио још неколико пута.

Тим научника које предводи Шами Чатерџи с универзитета Корнел користио је два радио телескопа - у Новом Мексику и Европи - да сузи поље трагања после чега је установио да импулси потичу из патуљасте галаксије. Потоње опсервације с телескопа на Хавајима установиле су да је та галаксија у пречнику више од десет пута мања од Млечног пута, а у маси и преко 100 пута мање од наше галаксије.

Члан тима Шрихарш Тендулкар рекао је да је та галаксија „мајушна“ и додао да је то чудно, будући да с мање звезда него у другим галаксијама, патуљасте галаксије имају мање шансе да буду домаћини нечега што изазива брзе радио импулсе, а што би, према некима, могла бити неутронска звезда.

Чатерџи је рекао да се мора још много радити да би се објаснио механизам који изазива брзе радио импулсе.

Бета