Астрономи открили нове необичности у понашању „звезде ванземаљаца“

ЈОШ НЕ ДАЈУ ПРЕДНОСТ ХИПОТЕЗИ ДА ЈЕ ЗА КОЛЕБАЊА ЊЕНОГ СЈАЈА КРИВА НЕКА СУПЕРЦИВИЛИЗАЦИЈА

• Амерички астрономи руског порекла открили су нове необичности у понашању звезде KIC 8462852, коју зову „планета ванземаљаца“, а испоставило се да су њено повремено „треперење“ и необјашњиво смањење сјаја на неки начин повезани са некаквим невидљивим структурама или објектима у њеној орбити

СРЕДИНОМ октобра 2015. године астрономи са универзитета Јејл саопштили су да постоје необичне флуктуације сјаја звезде KIC 8462852 у сазвежђу Лабуда, чија се снага сијања у последњих седам година два пута смањивала практично за четвртину.

Та „гашења-паљења“ по први пут су указала на могућност да се у њеној близини налази такозвана Дајсонова сфера, конзумент енергије звезде коју је створила супернапредна цивилизација ванземаљаца.

Научници су првобитно сматрали да је такво „треперење“ можда изазвано ројем комета, које повремено сакрију њену светлост од посматрача на Земљи. Међутим, у јануару 2016. је амерички астроном Бредли Шефер открио да је сјај KIC 8462852 на необјашњив начин опао за 0,16 магнитуде звезде у последњих 100 година, што је довело у сумњу ту теорију.

Касније су научници који раде с телескопом „Кеплер“ потврдили да се сјај те звезде смањује.

Валериј Макаров из Опсерваторије Ратне морнарице САД у Вашингтону и Алексеј Голдин из компаније Teza Technology у Чикагу (САД) пронашли су нове необичности у „треперењу“ те звезде. Они су открили да се њен сјај повремено смањује за 1-7 одсто на сваких непуних 24 сата и да је то делимично помрачење везано за присуство неких објеката у њеној орбити које засад не видимо.

Научници су дошли до тих закључака захваљујући новој методи анализе података, које је телескоп „Кеплер“ прикупљао током прве фазе свог рада, када је пратио хиљаде звезда у сазвежђима Лабуда и Лире, укључујући и KIC 8462852.

Као и други научници који су покушавали да открију тајну потамњења KIC 8462852 на основу података „Кеплера“, Голдин и Макаров су морали да се суоче с тим да се његови снимци обрађују на такав начин да се на основу њих не могу тражити дуготрајне флуктуације сјаја звезде.

Из тог разлога, научници су морали да осмисле нов начин обраде „сирових“ података, који би укључивао статистичке методе који се користе не у астрономији, већ у палеонтологији и биологији за тражење сличности и сродних карактеристика у анатомији различитих живих бића.

Поред флуктуација сјаја KIC 8462852, Макаров и Голдин такође су пратили да ли се временом мењао положај звезде у односу на друге космичке објекте.

Та анализа је показала да се сјај KIC 8462852 заиста смањио два пута током посматрања, при чему се показало да се снага сијања те „звезде ванземаљаца“ стално мења за 1-7 одсто на сваких 20 сати, што су научници бележили током више од 15 месеци посматрања.

Најинтересантније је то да су те флуктуације биле повезане с одређеним променама положаја звезде на „Кеплеровој“ матрици, што може да указује на неколико ствари.

Такве промене положаја центра сјаја KIC 8462852 могу да буду везане за присуство „роја комета“, који заклања звезду, као и са близином друге звезде, чија се светлост повремено стапа са зрацима „звезде ванземаљаца“, или чак може да се говори о постојању „Дајсонове сфере“, која заклања светлост звезде непосредно поред ње.

Друга хипотеза, како истичу научници, тешко да је тачна - ако би у близини KIC 8462852 била још једна звезда, њу би морао да открије „Кеплер“ или други телескопи уколико је она изазивала колебања која су открили Голдин и Макаров.

Тако су преостале две верзије - или „звезду Таби“ заклањају неке комете или планетоиди у орбити, и то не у орбити те звезде, већ неке друге, ближе нама, или је за то крив неки објекат који није природног порекла поред саме KIC 8462852.

Голдин и Макаров су склонији првој варијанти и указују да би такав рој комета морао да има прилично мале димензије и масу.

У септембру је саопштено да су планетолози пронашли другу звезду чији се сјај смањује на необјашњив начин, што такође указује на могуће постојање такозване „Дајсонове сфере“ и високоразвијених ванземаљаца који су је изградили у њеној близини.