Свети Козма је још у 18. веку упозорио на образоване хуље и да ће „ђаво викати из кутије“

ИЗГОВАРАО РЕЧИ КОЈЕ БИ ИМАЛО ИЗЛИТИ У ЗЛАТУ И ПОСТАВИТИ ТАКО ДА ИХ СВИ МОГУ ВИДЕТИ

  • Свети Козма Етолски је у 18. веку упозорио да ће разбојници престати да се крију по планинама и да ће живети и красти у градовима.Он је говорио речи неразумљиве савременицима. Прорекао је и да ће путевима запреге без коња брже трчати од зечева, да ће свет бити обавијен танким нитима и „ако кинеш у Константинопољу, чуће се у Москви“. Упозоравао је и да ће  ђаво  ући у кутију и оданде викати...
  • Теодор Рузвелт, 26. председник САД, рекао је једном да обичан лопов може да украде џак угља, а лопов с високим образовањем - целу железницу. И обичан човек такође жели да се прикључи тој алхемији лоповлука
  • Образоване хуље су бич нашег времена. Лопов у вуненом оделу и кошуљи са златним манжетнама. Лопов за говорницом, лопов у судијској тоги или фотељи великог директора. Лопов који иде у бизнис ради присвајања туђег, а у политику – због имунитета
  • Такав лопов је незасит као пакао и развратан као лик из римске историје из времена декаденције и пропадања царства. За њега ништа није свето, иако је на плазма-екранима веома причљив када се говори о светињама

           Пише: Андреј ТКАЧОВ, свештеник и писац      

         ЈОШ у XVIII веку је речено да ће доћи време када ће разбојници престати да се крију по планинама и да ће живети и красти у градовима. То је рекао свети Козма, чије речи заслужују да се излију у злату и ставе на место где ће свима бити видљиве.

         Он је говорио речи неразумљиве савременицима. Зато смо ми – касније генерације – навикли да живимо у атмосфери остварених Козминих пророчанстава.

         Он је рекао и да ће путевима брже од зеца трчати запреге без коња. Тадашњи слушаоци су се смешкали и намигивали једни другима. Као, шта прича овај! А ми смо навикли да седамо у аутомобил и да престижемо зечеве.

         Козма је говорио: „Свет ће бити обавијен танким нитима, и ако кинеш у Константинопољу, чуће се у Москви“.

         Не знам шта су мислили непосредни слушаоци, али наше кијање се заиста чује у целом свету захваљујући телефону, компјутеру и осталом.

         Козма је говорио и о гвозденим птицама, које час мирно лете небом, час бљују ватру, о неколико села која стају у једну зграду, о ђаволу који је ушао у кутију и оданде виче.

         Ми данас заиста живимо у вишеспратним зградама у које стаје неколико села; изнад њих уобичајено лете сребрнасте гвоздене птице. Једино што се телевизор од „кутије“ већ претворио у пљоснату плазму, али из њега и даље често виче ђаво.

         Говорим о томе да су речи равноапостолног Козме, које су звучале чудно у XVIII веку, постале уобичајена ствар у XX и XXI веку. Значи, свецу се може веровати. Његове речи су истините. Између осталог, и оним његовим речима о разбојницима, који су некада носили кожухе и живели у планинама (код нас - у шумама), а сада носе скупа одела и живе у градовима.

         Лоповлук има сасвим конкретну психологију. Не мислим да ћу рећи баш све што би требало и да ће баш свака бити на месту, али мислим следеће.

         Лопов смишља себи право да краде, неку оправдавајућу теорију. На пример: „Могу да крадем од државе, зато што она краде од мене и свих осталих“.

         Или: „Ја сам представник више расе и могу да узимам све што ми се свиди од представника ниже расе“.

         То су примери две оправдавајуће тезе за постојање лоповлука у социјализму, односно колонијализму. Такве оправдавајуће тезе постоје за сваки модел лоповлука: од завлачења руке у туђи џеп у гужви, до криминалне приватизације.

         Лопов не жели да ради и презире стваралачки, марљиви свакодневни рад. То његову лоповску душу „смара“.

         Неки аристократски нису навикли на елементарни рад, или је по среди нешто треће. Али, по мишљењу лопова, други треба да раде, а он има право, које је сам измислио, да отима или тајно присваја плодове туђег рада. И то у количинама које вишеструко превазилазе потребе појединца.

         Ако присвајање плодова туђег рада поприма огромне размере, - лопов треба да се легализује. Дон Корлеоне увек жели да један од његових синова постане сенатор или гувернер неке државе.

         Богатство само постаје власт или се тесно повезује са постојећом влашћу. Мале лопове ће хватати и даље, али лоповски геније ће постати сенатор, или посланик, или неко сличан.

         За то лопову очигледно неће бити наодмет образовање, или бар формални папир, биће му потребно место становања које му даје статус, као и статусни атрибути новог постојања. Реално, биће као да излази из шуме, мења кожух за одело, и почиње да живи у вили, а не у пећини са опљачканим благом.

         Далековидим оком, свети Козма видео је из XVIII века ту метаморфозу криминала која ће се догодити у каснијим вековима. Ево још једног његовог пророчанства: „Несрећа ће вам доћи од образованих“. У широком смислу речи, управо су „образовани“ научили многе људе да верују да Бога нема, а да је човек - син мајмуна.

         Они су учинили да се остваре Козмине речи:„Тањири ваши биће пуни, али нећете моћи да једете храну“, а „реке ће постати прљаве“. Али, у ужем смислу, у смислу лоповлука, они – образовани – ће такође успети.

         Овде ћемо да послушамо глас другог хора, али који пева о истом. Један из тог хора, Теодор Рузвелт, 26. председник САД, рекао је једном да обичан лопов може да украде џак угља, али лопов са високим образовањем – украде целу железницу. Са све угљем, разуме се.

         Образоване хуље бич нашег времена. Лопов у вуненом оделу и кошуљи са златним манжетнама. Лопов за говорницом, лопов у судијској тоги или фотељи великог директора. Лопов који иде у бизнис ради присвајања туђег, а у политику – због имунитета.

         Он је горд и уверен да „има право“. Он презире остатак човечанства и с времена на време са задовољством би себи купио племство. Његове врлине су превртљивост змије, неуморност у лукавству, сумњичавост, патолошка похлепност.

         Он је незасит као пакао и развратан као лик из римске историје из времена декаденције и пропадања царства. За њега ништа није свето, иако је на екрану кутије или плазме овеома причљив када се говори о светињама.

         Обичан човек апсолутно нема где да се сакрије од те рђе која све разједа. Ако је добар, тај обичан човек затвара очи и уши и каже: „Господе! Саклони!“ Али, ако је труо, тог обичног човека мучи завист када види успех нечасних.

         Он такође жели да се прикључи алхемији папирног лоповлука - манипулацијама са бројкама и законима. Он жели славу, славља и раскош. Жели некажњивост и да му је све дозвољено. А кад дође несрећа, тај обичан човек ће због трулежи зависти унутра бити кажњен исто као и онај којем је завидео. По законима духовног сродства они су једнаки.

         И ми треба да видимо несрећу. Треба је јасно идентификовати и видети да ли можемо да утичемо на ситуацију. Ако не можемо, најбоље је склонити се, као да излазиш из зграде која треба да се сруши. Осим тога, страдање од образованих лопова није једина несрећа данашњег човечанства. Ево, на пример, шта је још видео у даљини свети Козма – и шта ми видимо испред носа.

         – Изаћи ће из школе које ум ваш не може да замисли.

         – Видећемо како ће се наша земља претворити у Содому и Гомору.

         – Људи ће осиромашити, јер неће имати љубави према дрвећу и другим биљкама.

         Још много тога корисног је рекао и урадио свети Козма, који је назван Етолским, сиромашном грешнику да се утеше, онима који траже разум - да се уразуме. А нечаснима – да охладе душе распаљене страстима, да уздрхте од страха и пусте сузу покајницу....

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари