Science: Научни продор 2019. је снимак супермасивне црне рупе у центру галаксије М87

НАСТАО ЈЕ ЗАХВАЉУЈУЋИ ПОВЕЗИВАЊУ МИКРОТАЛАСНИХ РАДИО-ОПСЕРВАТОРИЈА

* Ускоро ће бити објављен и снимак објекта Sgr A* који се налази у центру Млечног Пута

____________________________________________________________

СНИМАК околине супермасивне црне рупе у центру галаксије М87, који је направљен у оквирима пројекта Event Horizons Telescope, редакција научног магазина Science прогласила је за „главни научни продор 2019-те године“.

Одлуци о проглашењу главни уредник Science Голден Торп дао је овакво образложење:

„Овај снимак није само пример достигнућа у науци. Скептици често преврћу очима када слушају како научници говоре о процесима или објектима који се људским оком не могу видети. Сада имају прилику да посматрају један од `објеката` који су играли једну од најважнијих улога у еволуцији галаксија“.

Пројекат Event Horizons Telescope својеврсни виртуелни интерферометар-опсерваторија. У њему су сконцентрисане и обједињене могућности неколико највећих микроталасних радио-опсерваторија света.

Функционише од 2009-те и усмерен је према двема супермасивним црним рупама – једна је у средишту нашег Млечног пута, а друга у галаксији M87 у  сазвежђу Девице.

Астрономи су, заправо, успели да сниме `сенку` црне рупе M87, то јест – простор око ње са одразом њеног `хоризонта догађања` иза којег се не може пробити чак ни светлост.

Ускоро ће бити објављен и снимак објекта Sgr A* који се налази у центру Млечног Пута.