Црна униформа џелата Исламске државе са прорезима за очи: није ли то алузија на Бетмена?

ИМАЈУ СВОЈЕ РЕЖИСЕРЕ, ПРОГРАМЕРЕ И ХАКЕРЕ – ДНЕВНО ОБЈАВЕ 90.000 ПОРУКА НА ДРУШТВЕНИМ МРЕЖАМА

  • Својевремено је Иван Грозни настојао да примени западне технологије пре свега за усавршавање справа за мучење. Нови варвари из Исламске државе користе западне методе за деловање на ум, а то је више него само технологија
  • Коментатор CNN, Питер БЕРГЕН: ИД је апокалиптична секта чија се идеологија формира на пророчанству које садрже хадиси (муслиманска света предања). Према једном таквом пророчанству, у сиријском граду Дабик десиће се одлучујућа битка између сила „Рима” (односно, Запада) и ислама, после које ће уследити крај времена и тријумф истинског ислама. ИД настоји да ту битку убрза, да то пророчанство оствари и зато притиска све могуће болне тачке да би по сваку цену домамила трупе Запада у Дабик који су већ заузели бојовници 
  • Било би опасно сматрати момке из Исламске државе остацима из прошлости и ретроградним. Авај, они су у исламу модернисти и револуционари. Они желе да буду модерни, елегантни, савремени: баш оно што треба, да би од вестернизоване имигрантске омладине склопили „европску нацију ислама”
  • Исламски екстремизам у верзији Исламске државе је – мајмун Запада, али не мајмун са гранатом већ са много подлијим оружјем: филмском камером, компјутером и ајфоном

         Пише: Игор КАРАУЛОВ, песник и преводилац   

         „ИСЛАМСКА држава” (ИД) наставља да бомбардује свет шокантним вестима. После спаљивања јорданског пилота, уследило је погубљење 21 египатског хришћанина у Либији.

         Истог дана десили су се плотуни у Данској, стрелац је био млад човек који се тек заклео на верност ИД на својој Facebook страници.

         Затим – спаљивање 45 људи у Ираку. Следи наставак.

         Док становништво обамире од ужасних догађаја који су постали редовно јело информативних програма, западни интелектуалци покушавају да схвате то што се дешава. На пример, да  објасне нелогично понашање ИД, која не располажући нарочито значајном војном силом, сваким демонстративним погубљењем ствара све више нових непријатеља и у муслиманском и у немуслиманском свету?

         О томе пише коментатор CNN, Питер Берген. По његовом мишљењу ИД је – апокалиптична секта чија се идеологија формира на пророчанству које садрже хадиси (муслиманска света предања).

         Према једном таквом пророчанству, у сиријском граду Дабик десиће се одлучујућа битка између сила „Рима” (односно, Запада) и ислама, после које ће уследити крај времена и тријумф истинског ислама.

         ИД настоји да ту битку убрза, да то пророчанство оствари и зато притиска све могуће болне тачке да би по сваку цену домамила трупе Запада у Дабик који су већ заузели бојовници. А после – све наде су у Алаха.

         Према томе, Берген сматра да имамо посла са људима инспирисаним апсурдним формалистичким читањем мрачних древних текстова.

         Та верзија се налази у оквиру доминантног мишљења према којем је ИД – „древно зло” које се необјашњиво одједном покренуло на Блиском Истоку и своје пипке пружило на ни за шта криве париске кафиће и пурпурне кровове Копенхагена.

         Архаичност, варварство, дивљаштво, средњи век – те речи се чују после сваког новог погубљења.

         Ипак, да ли је то читава истина?

         Чак и најодвратнији монструм има оца и мајку. Да би се родила ИД јајној ћелији исламског фундаментализма био је потребан западни сперматозоид.

         Не ради се само о западном новцу на којем су одгајани исламски бојовници - од бин Ладена до сиријске опозиције. Не ради се само о западном оружју којим су они обилно снабдевани.

         Чак ни само о томе што је Запад на челу са САД својом војном интервенцијом у Ираку и Либији и хушкањем на промену власти у Египту и Сирији узбуркао читав регион. Мора се говорити о и савременој западној култури – оној истој против које наводно ратују исламисти.

         Тешко је гледати кадрове јавних погубљења која трају већ више од пола године, али су за наук.

         Шта најпре пада у очи? Детаљно припремљене слике. Наранџасти комбинезони жртава које нас подсећају на бескрајне америчке филмове о „тамницама”.

         Црна униформа џелата са прорезима за очи: није ли то алузија на Бетмена? Увежбани покрети, снимање са неколико камера, монтажа…

         Другачије речено, нема изненадне свирепости. Прво – креативни производ створен по западној технологији. Рад дизајнера, костимографа, режисера, оператера. Предпродукција, продукција, постпродукција. И тек онда – покољ.

         Тако се израђује корпоративни идентитет банке, мобилног оператера или олимпијског тима. Тако своје моделе изводе на сцену „диори” и „лагерфелди”. Или Hugo Boss који такође има „црну колекцију” и „наранџасту колекцију”.

         На крају, гледамо машину за убистава која ради као пародија за модну кућу. Шејтан носи Праду.

         ИД– то су веома чудни „архаисти”,који су за кратко време створили своје дизајнере, своје режисере, своје програмере, своје хакере, своје новинаре, чак и своје професионалне блогере – једном речју, своју широку „креативну класу” којој недостаје само свој „Жан Жак” у сиријској полупустињи.

         ИД штампа свој луксузни часопис на неколико језика, који се такође назива „Дабик”. ИД свакодневно објављује више од 90.000 пропагандних порука на друштвеним мрежама. ИД у својој реклами користи мотиве компјутерске игре GTA: сетимо се исламског трага по предмету подмосковске банде GTA.

         Почетком овог месеца програмери ИД објавили су своју модификацију игре ARMA III у којој играч може да изабере лик-џихадисте и да добија поене за убиства војника западних армија.

         Лов на карикатуристе, који је почео у Паризу и настављен у Копенхагену, само је учврстио мишљење да су исламисти – непомирљиви непријатељи савремене уметности, окрутни лажни верници и својеврсни заштитници традиционалног морала.

         У случају ИД то није баш тако. ИД учи од савремене уметности, подражава је и настоји да је превазиђе. Савремена уметност увек је тежила да запањи публику, али је прилично брзо набасала на законске норме. У њој већ одавно доминира досадан ритуал: аутори се претварају да шокирају, а гледаоци да су шокирани.

         ИД отвара нове хоризонте: где „уметник” Павленски имитира прикуцавање својих дрангулија за калдрму, тамо „мајстори уметности” из ИД инсталирају одрубљену главу на леђа обезглављеног тела налик на вазу за графичку скицу.

         ИД саблажњава презасићену публику реализмом: код нас је све стварно, без лажи. „Оно што ви радите у вашим играма, ми чинимо на бојном пољу” – тако гласи њихов рекламни слоган. Они препарирају западну културу по истом оном принципу формалистичког читања, који користе у тумачењу хадиса. 

         Својевремено је Иван Грозни настојао да примени западне технологије пре свега за усавршавање справа за мучење. Нови варвари из ИД користе западне методе за деловање на ум, а то је више него само технологија.

         Они се супротстављају друштву у којем је medium is the message - носилац информације је сама информација. Друштву у којем је омот бомбоне често важнији од саме бомбоне, производи се брижљивије и више кошта. И управо ту идеолози ИД виде брешу у одбрани Запада. Дајте потрошачу привлачан омот и он ће прождерати бомбону, слепљену од згуснуте крви и здробљених костију .

         Било би опасно сматрати момке из ИД остацима из прошлости и ретроградним. Авај, они су у исламу модернисти и револуционари. Они желе да буду модерни, елегантни, савремени: баш оно што треба, да би од вестернизоване имигрантске омладине склопили „европску нацију ислама”. Исламски екстремизам у верзији ИД је – мајмун Запада, али не мајмун са гранатом већ са много подлијим оружјем: филмском камером, компјутером и ајфоном.

         Превела

         Ксенија Трајковић

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари