„Дора Мар и два лица љубави“ – роман о жени која је била више него Пикасова муза
ЗВАЛА СЕ ХЕНРИЈЕТА ТЕОДОРА МАРКОВИЋ И БИЛА ЈЕ КЋЕРКА ХРВАТСКОГ АРХИТЕКТЕ ЈОСИПА МАРКОВИЋА
* Према речима ауторке - Бетинe Шторкс - Дора Мар је била делеко испред свог времена. Важила је за изузетно интелигентну, тајанствену, живописну, лепу и чулну жену и у томе се сви сведоци њеног времена, биографи, познаваоци уметности слажу. Она је својим наступом са ножем очарала Пабла Пикаса, али скоро нико није знао да је она као уметица била слављена и пре тога
________________________________________________
„ОВАЈ роман је омаж Хенријети Теодори Марковић (ћерки хрватског архитекте Јосипа Марковића) која ми је током интензивног путовања кроз њен живот веома прирасла за срце. Моја почетна сумњичавост према овој веома сложеној жени и уметници брзо је уступила великом дивљењу и солидарности с њеним поступцима и њеним емотивним животом. Приближавање Дори Мар значило је темељно обрачунавање са Пикасом, човеком који је био њена велика љубав. Њих двоје нису олакшали живот ни једно другом, а ни мени као тумачу.
То двоје људи, који су увек ишли до крајњих граница мени је постало приступачно тек када сам схватила и прихватила противречности њихових снажних личности.
Мој роман не носи случајно наслов "Дора Мар и два лица љубави" - у томе лежи сва амбивалентност ове приче" – открила је ауторка романа Бетина Шторкс.
Према речима списатељице, Дора Мар је била делеко испред свог времена. Важила је за изузетно интелигентну, тајанствену, живописну, лепу и чулну жену и у томе се сви сведоци њеног времена, биографи, познаваоци уметности слажу. Она је својим наступом са ножем очарала Пабла Пикаса, али скоро нико није знао да је она као уметница и пре тога сусрета била слављена као уметница.
Шторксова је наставила да је "Њена фотографија обишла свет и начинила од ње икону надреализма и тако је током тридесетих година 20 века била једна од најтраженијих и најуспешнијих фотографкиња Париза."
„Њено место и вредности стално су довођени у питање и дуго се сматрало да је она била само Пикасова муза“, наставила је причу ауторка.
Опште је познато да је фотографски пратила настанак "Гернике", најчувенијег Пикасовог дела и да је на његов захев насликала мали део "Гернике".
У историји уметности је ипак третирају као "жену која стоји уз Пикаса"
Шторксова прати каријеру Доре Мар и када после седам година престаје страсна веза са Пикасом и када престаје да се бави фотогхрафском уметношћу и опредељује се за сликање пејзажа што до сада није разјашњено
Она је желела да студира сликарство, али није била примљена на Ликовну академију, а када су се њих двоје разишли Дора Мар је доживела нервни слом.
„Не желим да судим, али дела и фотографије из периода када су се волели потврђују једну скоро неизмерну инспирацију изазвану вечитом загонетком љубави и заједништва, спојем вртоглавих узлета и падова који су заувек изменили живот Доре Мар, баш као својевремени Пикасов улазак у њен живот". закључила је Бетина Шторкс.
Вера Кондев